Start
×

Błąd

[SIGPLUS_EXCEPTION_SOURCE] Image source is expected to be a full URL or a path relative to the image base folder specified in the back-end but 304 is neither a URL nor a relative path to an existing file or folder.

Śladami Karola Wojtyły

11 października br. mieliśmy kolejną już okazję poznać historię okolic Jeleniej Góry. Tego dnia zwiedziliśmy Muzeum Miejskie "Dom Gerharta Hauptmanna" w Jagniątkowie. Obejrzeliśmy wnętrze domu pisarza i laureata Nagrody Nobla z 1912 r., gdzie "przywitały" nas niesamowite polichromie J.M. Avenariusa, zdobiące hol budynku- tzw. Halę Rajską. Po tej przepięknej secesyjnej willi, wybudowanej w XX wieku, gdzie G. Hauptmann zamieszkiwał w latach 1901-1946, oprowadzał nas sam dyrektor obiektu- pan Janusz Skowroński. Pokazał nam m. in. winiarnię pisarza, wystawę "Od Wiesensteinu Łąkowy Kamień do Warszawianki" oraz wystawę poświęconą Janowi Kasprowiczowi- jednemu z polskich tłumaczy dzieł G. Hauptmana. Na koniec wizyty zachęcił nas do poznania rowerowego szlaku Karola Wojtyły- przyszłego papieża i patrona naszej szkoły.

Po tej niezwykłej lekcji historii wyruszyliśmy czerwonym szlakiem Karkonoskiego Parku Narodowego na wzgórze Chojnik, by poznać legendę kamiennego zamku, wzniesionego tam w XIV wieku. Na szczycie Chojnika, w byłej kaplicy Schaffgotschów, zwróciła naszą uwagę granitowa tablica z 9.06.2007 r. upamiętniająca otwarcie szlaku papieskiego. Umieszczono na niej herb papieski oraz Diecezji Legnickiej i słowa homilii Jana Pawła II wygłoszonej w Legnicy w 1997 r.

Wszyscy byliśmy zachwyceni również widokiem na Kotlinę Jeleniogórską, jaki roztaczał się z zamkowej wieży. Zapewne wynagrodził on wszystkim uczestnikom trudy pieszej wędrówki na szczyt.

Wróciliśmy bogatsi o nową wiedzę dotyczącą naszego patrona i regionu. Dodatkowo z wyjazdu przywozimy zapewnienie dyrektora Miejskiego Muzeum- "Domu Gerharta Hauptmanna" o wizycie w naszej szkole, który opowie nam dokładnie o rowerowym szlaku Karola Wojtyły po Dolnym Śląsku.